Crying-at-night Kannon-sama

This is a story of about 200 years ago, in the Edo era, long before the naval station was set up in the Kure Bay.

 

At the upper stream of the Niko River, there sat a small temple where Niko-no-Kannon-sama (the goddess of mercy) was enshrined. It was located under the rock from which a pair of cascades can be seen. Its guard was named Kizaemon. Every day he would tread the mountain road up to the Kannon-sama and see her peaceful face and spend some time there and go down to his village with relief and contentment. It was his daily routine and his family had done it for generations.

One evening, however, a strong wind blew and the trees rubbed each other until they caught fire. Soon the flames spread to the temple. Kannon-sama was at a loss what to do but ventured to jump into the basin of the cascade.

 

Several years passed. Kannon-sama was still drifting in the river and then in to the sea, hoping some day she would be able to come back to the temple again.  

 

One day she was caught in the fishing net of a fisherman on Niho island and sold to Chokuro, an oil dealer in Kanayama-cho, Hiroshima. After that night his baby began 

to cry every night. “Oh my God, what I bought was Crying-at-night Kannon-sama,” said Chokuro with a deep sigh. But he didn’t know what to do with the Kannon-sama.

 

Kizaemon, the guard of the temple often dreamed of Kannon-sama. In his dream Kannon-sama said, “I’m at Chokuro’s house. Come to take me home.” She appeared in his dream so often that Kizaemon visited Chokuro in Hiroshima though he was not quite sure. His dream came true. He was surprised to find Kannon-sama enshrined there. Kizaemon and Chokuro told their stories of Kannon-sama to each other and Kizaemon took her home. To their surprise, after that night Chokuro’s baby stopped crying at night.

 

Soon the rumor that the Kannon-sama had proved a miracle-worker spread widely through the villages. Many worshippers from nearby villages visited Kannon-sama one after another. Peaceful years went by in this way.

 

However, one day, there was a fight over the borderline between the two villages which shared Kannon-sama in the middle. After a lot of trouble people in both villages decided to have a race which starts from Shoyamada and goes around Yakeyama and comes back to Shoyamada. The winning village could decide the borderline.

 

Shoyamada villagers hit upon a scheme. They left a lit lantern hanging on a branch by a big rock on the mountain road at Kamiide on their way so that Yakeyama villagers would 

think that the other party was still at the beginning and might slow down their pace. As expected the Yakaeyama villagers were deceived by their trick and lost the race. 

 

The story above is also depicted in “Geihan-tsushi (藝藩通志)“, which was published in the Bunsei era (1818-1829).

 

Although the temple was moved to the west side of the Niko from the east side in 1916, until now the descendants of Kizaemon have been looking after the temple as guards.

 

It is nice to see that the peaceful looking Kannon-sama has a panoramic view of Kure City from the quiet temple on the hill.

 

 

 

Kure Monthly Vol.2 No.5 June 1986 

夜泣き観音様

これは呉湾に海軍基地がおかれるずっと前、今から200年ほど前の江戸時代の話です。

 

二河川の上流に小さなお堂があり、そこに二河の観音様が祀られていました。岩の下に鎮座している観音様からは2本の滝が見えました。観音様のお世話をしていたのは喜左衛門という人でした。毎日、山を登って観音様のところまで行き、しばしその穏やかなお顔を拝見し、心安らいで山を下り村まで帰って行きました。これは喜左衛門の日課で、代々彼の子孫も引き継いでいきました。

 

しかし、ある夜、強風で木々がこすれ火事が起こりました。炎は瞬く間にお堂まで広がりました。観音様はどうしたものかと途方に暮れましたが、思い切って滝つぼに飛び込みました。

 

それから数年が経ちました。再び寺に戻れる日を待ち望みながら、観音様は川を漂い、やがて海に流れていきました。

 

ある日、観音様は仁保島の漁師の網にかかり、広島銀山町の油取引業者、長九郎に売られました。その夜以来、彼の赤ん坊は毎日夜泣きをするようになりました。「なんてことだ、わしが買ったのは夜泣き観音様じゃったのか」長九郎は深くため息をつきましたが、どうしてよいのか分かりませんでした。

 

観音様のお世話をしていた喜左衛門は、たびたび観音様の夢を見ました。夢の中で観音様は言ったのです。「私は長九郎の家にいます。迎えに来てください。」観音様がたびたび夢に現れるので、半信半疑で喜左衛門は広島の長九郎の家を訪れました。すると、なんと夢は本当だったのです。そこに祀られている観音様を見て彼はとても驚きました。喜左衛門と長九郎は観音様について語り合い、喜左衛門は観音様を連れて帰りました。驚いたことに、その夜から長九郎の赤ん坊の夜泣きはしなくなったそうです。

 

観音様が不思議な力を持っているといううわさは瞬く間に村人に広まりました。近くの村々からの参拝者が次々と観音様を訪れるようになりました。こうして平穏な年月が過ぎていきました。

 

しかしある日、観音様を真ん中に挟んだ2つの村が、境界線をめぐって争いを始めました。度重なる諍いののち、2つの村の人々は競争で決着をつけることにしました。荘山田を出発し、焼山を回って、また、荘山田に戻ってくる。この競争に勝った村が境界線を決めることができるのです。

 

荘山田の村人は作戦をたてました。上井手の山道にある大きな岩のそばの木の枝に明かりのついた提灯をかけておく、そうすれば焼山の村人は相手方がまだ出発地点近くにいると思い、速度を緩めるだろうと考えたのです。予想通り、焼山の村人はその策略に騙されレースに負けたのでした。

 

この話は文政時代に発行された「藝藩通志」の中にも記されています。

 

このお堂は1916年に二河の東側から西側に移されましたが、今日に至るまで喜左衛門の子孫がお世話をし続けています。

 

穏やかなお顔の観音様が丘の上の静かなお堂から呉市全体を見守られているお姿はなんと素晴らしいことでしょうか。